Gnäll


Kommentarer
Postat av: Vicky

Gnäll för mig är när människor inte uppskattar det dem har, typ som att gnälla över alla hjärtans dag för att man inte fick rosor OCH choklad istället för att vara tacksam över att man fick något över huvud taget. (typ vara bortskämd nästan haha) Fast jaa asså de finns ju olika sorters gnäll, men det är den sortens gnäll jag stör mig på. Det du gör är att stå på dig, gnäll är väl okej när man har en dålig dag, men det beror också lite på vad man "gnäller " för och i vilken situation man är. Har någon nyss brutit benet kanske det inte är de smartaste och gnälla över att man har ett sår på foten som gör ont för att försöka få uppmärksamhet om du förstår hur jag menar?

Svar: jo jag fattar, men när har man egentligen rätt att gnälla. mitt sår på foten kanske är precis lika irriterande som ett brutet ben.. det vet ju inte dom.. vem har rätt att avgöra det liksom?
sofiastarstrukk.blogg.se

2013-02-15 @ 19:09:17
Postat av: Vicky

Fast man känner ju lite om det är rätt läge eller inte, är det någon som nyss kommit tillbaka till skolan/jobbet och har ett brutet ben så blir ju alla nyfikna. Vill man då få uppmärksamhet för att man råkar ha ett irriterat sår på foten just den dagen kanske man ska vänta tills den personen inte är närvarande eller vänta tills alla har pratat färdigt istället för att avbryta med AJJJ MIN FOT, då kommer antagligen de flesta bara tycka att man är löjlig. Sen beror de lite på om det är vänner, jobbkamrater eller liknande. Alla olika grupper tar det olika, vänner brukar oftast stå ut med de mesta gnället (i mitt fall).

När de gäller att stå på sig (de du definierade som gnäll, eller ifrågasatte) så är de aldrig fel läge tycker jag, för då försvarar man sig själv och "gnäller" inte. Då är de bara personen i fråga som du står upp mot som är ignorant eller inte kan ta konstruktiv kritik, om de anser att du gnäller istället för att diskutera det hela. (detta är då vad jag tycker, varierar ju från människa till människa)

Svar: men det är väl inte gnälligt? det är väl bara uppmärksamhetssökande? gnäll för mig är nog mer att morsan klagar på hur ostädat rummet är varje dag.
sofiastarstrukk.blogg.se

2013-02-15 @ 20:34:37
Postat av: J.

"gnäll = kommentarer som av mottagaren uppfattas som anklagande och obefogade, klagomål, tjat"

Jag tror skillnaden mellan gnäll och att säga ifrån ligger någonstans där i om det är befogat eller inte. Om någon har dissat dig t.ex. och du säger ifrån att du inte vill bli kallad det och det eller behandlad si och så, så är det inte gnäll enligt mig. Det är alltid befogat att försvara sig själv.

Gnäll är mer meningslösa saker. Som att tjata om småsaker för att man är bortskämd. Jag mååååste ha nya klääääder, osv. T.ex. Det måste man ju inte alls, man har ju redan kläder som håller en varm. Att man sen VILL ha nya kläder för att det är kul är en annan sak, men då behöver man inte tjata om det för alla för då blir det gnäll, liksom. Då får man väl köpa nya kläder eller tjäna pengar först och sen köpa nya kläder. Ja du fattar. Folk uppfattar att något är gnäll om det är om såna meningslösa saker man inte orkar höra om tio gånger.

Svar: men när har man rätt att gnälla då?
sofiastarstrukk.blogg.se

2013-02-16 @ 11:56:48
Postat av: J.

Mja, alltså man har väl alltid rätt till att gnälla? Men man får räkna med att ta konsekvenserna av att man gnäller också, typ. Man kan inte räkna med att folk ska stå ut med gnället så att säga. De blir trötta på't. Så man kan stoppa sig själv ibland kanske, när man märker att shit nu börjar jag upprepa samma sak om och om igen här.

Folk stör sig nog inte så mycket om man gnäller en gång på en sak väl? Som klädexemplet jag skrev innan. Det är upprepningarna jag kan störa folk, när gnället blir tjat. Man förstorar en liten bagatell jättemycket. Folk som gnäller kan ju iofs vara sjukt roliga ibland också om de lyckas sätta fingret på en störig grej i tillvaron. Mycket ståuppkomik baseras ju på sånt.

Sen har man kanske en pojkvän/flickvän eller nära vän som man kan gnälla och så hur mycket som helst hos. Gnälla av sig lite så att säga. På jobb och sådär måste man ju hålla igen på det och bita ihop mer.

Svar: jo det är sant som du säger!
sofiastarstrukk.blogg.se

2013-02-16 @ 14:10:52
Postat av: Ida

alltså gnäll är väl typ när man gnäller över helt fåniga och små saker typ "öööh jag oooorkar inte", alltså typ när man är på dåligt humör utan någon riktig anledning och det går ut över andra och man blir typ jobbig. då gnäller man nog enligt mig, när man tycker att en liten sak är löjligt jobbig och har den där "gnällrösten."

Svar: haha gnällröst <3
sofiastarstrukk.blogg.se

2013-02-16 @ 22:52:20
URL: http://virvellvind.blogg.se
Postat av: Eva-Lie

jag skulle nog säga att det inte räknas som gnäll om du står upp för dig själv, de folk som säger att man gnäller i sådana situationer är bara rädda för att höra sanningen, det skadar ens ego att veta att man påverkar en annan människa negativt och sedan bli påkommen med att man gör det (ställd mot ett hörn) därför försvarar man sig ibland med att säga att det var en bagatell och man ska inte gnälla över sånt. oavsett om en människa gör ett "oskyldigt" skämt på din bekostnad eller går fram till dig och säger rätt i ansiktet på dig att du är tex. ful så spelar det ingen roll, så länge det är på din bekostnad och du inte är bekväm med det (oavsett till vilken grad det som har hänt är) så har du rättigheten att säga ifrån utan att det skulle klassas som gnäll, du har ju bara stått på dig (även om vissa anser att det är okej att vara elaka på andras bekostnad och kalla det skämt, förstår inte riktigt vitsen med att göra det mot en annan person).

gnäll enligt mig är snarare när du upprepande gånger talar om att du inte tycker om något i din närvaro, personligen tycker jag aldrig att det är okej att gnälla om saker som du själv kan ändra på, det är bara du själv som väljer att inte göra det och då har du ingen rätt att gnälla om det. tex "åh det är så jobbigt att hen pratar illa om mig, jag hatar när hen gör ett skämt om mig inför alla och tror att det är okej för mig!" då har du alternativen att antingen konfrontera människan och blir det ingen ändring så säger du upp kontakten, eller så gör du inget alls och allt fortsätter som vanligt och du fortsätter bli irriterad vilket leder till onödigt gnäll. men om du istället gnäller om "åh jag tycker det är skitjobbigt att sverige förlorade i VM" så är det okej för det är ingenting du kan påverka. sen finns de dom som upprepar det flera gånger, då övergår gnället i tjat och då blir det istället nästan jobbigt för vem som helst att höra, som en repad skiva, vi byter låt eller stänger av.

if that makes sense

2013-02-17 @ 19:04:29
Postat av: Anonym

lol inser att jag sa lite emot mig själv, blir så när man tänker på hur man ska förklara någonting samtidigt som man skriver. gnäll är enligt mig bara jobbigt när du flera gånger säger att du vill ändra på nått som du KAN ändra på. ok gnäll för mig är när du talar om nått du inte kan ändra på som slog hårt för dig, ex om du är fotbollsfantast och sverige förlorar, det är okej att gnälla lite då, men inte så mycket att gnället övergår till ett irriterat tjat, det räker med att man säger samma sak 1-2 ggr till samma person typ. aa eller jag är dålig på förklaringar!

Svar: haha jag förstår!
sofiastarstrukk.blogg.se

2013-02-17 @ 19:13:00
Postat av: jennycatharina

gnäll så mycket du vill. hellre ärligt gnäll än oärlig positivitet.

Svar: haha åh bra skrivet <3
sofiastarstrukk.blogg.se

2013-02-18 @ 20:20:47
URL: http://ciaofella.blogspot.com
Postat av: matilda

vart har du köpt halsbandet? c: bra video !

Svar: jag vet inte :/ det är mammas!
sofiastarstrukk.blogg.se

2013-03-07 @ 20:48:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0